marți, 13 februarie 2018
Informare
NOTA
PRIVIND STADIUL DOSARELOR
AFLATE
PE ROLUL INSTANTELOR, GESTIONATE DE
SCMD - DEPARTAMENTUL
JURIDIC
1. Dosare care au ca obiect decizii de
pensie emise in temeiul Legii nr. 223/2015 - anularea Deciziilor de
recalculare a pensiilor de serviciu + anexele emise de Casele de Pensii Sectoriale ale
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne si Serviciului
Roman de Informatii, in temeiul Legii nr.223/2015 privind pensiile militare
de stat, modificata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.57/2015; emiterea unei noi decizii privind drepturile de pensie de catre Casele de Pensii
Sectoriale ale Ministerului Apararii National, Ministerului Afacerilor
Interne si Serviciului Roman de Informatii; obligarea Caselor de
Pensii Sectoriale ale Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor
Interne si Serviciului Roman de Informatii la plata
diferentelor drepturilor de pensie ale contestatorilor membrii de
sindicat ca urmare a emiterii noilor decizii de pensie, cu incepere de la
01.01.2016 la zi, precum şi la plata dobânzii legale şi a indicelui de inflaţie
aferentă a sumelor neachitate, până la data plăţii efective a acestora
Pana in prezent, actiunile care au fost
depuse la Tribunalul Bucuresti-Sectia a VIII-a conflicte de munca si asigurari
sociale au fost solutionate in mod diferit astfel:
- admiterea actiunii asa cum a fost
formulata, cu obligarea Casei de Pensii Sectoriale la emiterea unei noi decizii
si plata diferentelor de pensie incepand cu 01.01.2016 - ex. dosar
nr.2508/3/2017;
- admiterea actiunii asa cum a fost
formulata, cu obligarea Casei de Pensii Sectoriale la valorificarea adeverintei
emise de Ministerul Afacerilor Externe pentru veniturile obtinute in misiune in
strainatate (pentru perioada de 6 luni aleasa de contestator pentru calculul
pensiei), la emiterea unei noi decizii si plata diferentelor de pensie incepand
cu 01.01.2016 - ex. dosar nr. 12910/3/2017;
- respingerea actiunilor asa cum au fost
formulate ca neintemeiate sau nefondate;
- admiterea exceptiei necompetentei
teritoriale a Tribunalului Bucuresti si trimiterea cauzei spre competenta
solutionare la tribunalele de pe raza teritoriala unde contestatorii isi au
sediul; instantele din tara unde au fost trimise dosarele au invocat conflictul
negativ de competenta, intrucat au apreciat ca Tribunalul Bucuresti este
competent teritorial sa judece cauza si au trimis dosarul la Inalta Curte de
Casatie si Justitie pentru solutionarea acestui conflict de competenta - ex.
dosar nr.14600/3/2017;
- admiterea exceptiei lipsei calitatii
procesuale active a SCMD si respingerea actiunii ca fiind formulata de o
persoana fara calitate procesuala activa. Fata de aceasta exceptie, Inalta
Curte de Casatie si Justitie si Curtea de Apel Bucuresti au pronuntat decizii
prin care au recunoscut calitatea procesuala activa a SCMD - ex. dosare
I.C.C.J. nr.89/99/2015 si nr.12793/3/2014 si dosare C.A.B.
nr.10595/3/2017 si nr. 15891/3/2017.
2. Dosare care au ca obiect obtinerea
indemnizatiilor pentru membrii uniunilor de creatie in temeiul Legii nr.8/2006,
completata prin Legea nr.83/2016 - recunoaşterea dreptului
pretins, respectiv acordarea indemnizatiilor conform prevederilor Legii nr.8/2006 privind instituirea
indemnizatiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membrii ai
uniunilor de creatori legal constituite si recunoscute ca persoane juridice de
utilitate publica din 22.11.2006, cu modificarile si completarile ulterioare; anularea deciziilor privind incetarea platii
indemnizatiei pentru pensionarii sistemului public de pensii membrii ai uniunilor de creatori legal constituite si
recunoscute ca persoane juridice de utilitate publica, emise in anul 2016 de Casele de Pensii Sectoriale ale Ministerului
Apararii Nationale (sau) Ministerului Afacerilor Interne; obligarea Caselor de Pensii Sectoriale ale Ministerului Apararii
Nationale (sau) Ministerului Afacerilor Interne la repararea pagubei cauzate pentru contestatorii membrii de sindicat, respectiv achitarea in totalitate a
indemnizatiilor ce li se cuvin acestora in temeiul dispozitiilor Legii
nr.8/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv diferentele de
bani neachitate incepand cu 01.01.2016, sume la care sa se adauge dobânzile
legale şi indicele de inflaţie aferente sumelor datorate până la data plăţii
efective a acestora
Pana in prezent, actiunile care au fost
depuse la Tribunalul Bucuresti-Sectia a VIII-a conflicte de munca si asigurari
sociale au fost solutionate in mod diferit astfel:
- admiterea actiunii asa cum a fost
formulata, cu obligarea Casei de Pensii Sectoriale la plata indemnizatiilor incepand
cu data de 06.01.2016, sume la care sa se
adauge dobânzile legale şi indicele de inflaţie aferente sumelor datorate până
la data plăţii efective a acestora - ex. dosar nr. 11719/3/2017;
- admiterea partiala a actiunii asa cum
a fost formulata, cu obligarea Casei de Pensii Sectoriale la plata indemnizatiilor incepand
cu data de 07.05.2016 (data intrarii in vigoare a Legii nr.83/2016), sume la care sa se adauge dobânzile legale şi indicele
de inflaţie aferente sumelor datorate până la data plăţii efective a acestora -
ex. dosar nr. 2039/3/2017;
- respingerea actiunilor asa cum au fost
formulate ca neintemeiate sau nefondate - cu opinie separata de admitere,
respectiv achitarea in totalitate a indemnizatiilor ce li se cuvin
acestora in temeiul dispozitiilor Legii nr.8/2006, cu modificarile si
completarile ulterioare, respectiv diferentele de bani neachitate incepand cu
01.01.2016, sume la care sa se adauge dobânzile legale şi indicele de inflaţie
aferente sumelor datorate până la data plăţii efective a acestora - ex.
dosar nr.18969/3/2016.
Mentionam ca in prezent se afla pe rolul
Inaltei Curti de Casatie si Justitie -Completul pentru dezlegarea unor
chestiuni de drept Dosarul nr.2657/1/2017 cu termen de judecata la 19.02.2018,
care urmeaza sa se pronunte cu privire la modul de solutionare al acestui tip
de actiuni, avand in vedere practica judiciara neunitara.
Pana la solutionare, dosarele aflate pe
rolul instantelor de judecata sunt suspendate in temeiul dispozitiilor art.520
alin.4 c.pr.civ.
3. Dosare care au ca obiect
recunoasterea dreptului de a primi ajutoare si alte sporuri in temeiul Legii
nr.284/2010 - recunoaşterea dreptului pretins, respectiv acordarea
ajutoarelor ce li se cuvin contestatorilor membrii
de sindicat din cadrul
Ministerului Apararii Nationale (sau) Ministerul Afacerilor Interne (sau)
Serviciul Roman de Informatii (sau) Serviciul de Informatii Externe (sau)
Serviciul de Telecomunicatii Speciale (sau) Serviciul de Protectie si Paza
(sau) Administratia Nationala a Penitenciarelor conform prevederilor art. 20, alin. 1) si 2) din Anexa VII,
Cap.II, Sectiunea a III-a la Legea-Cadru nr. 284 din 28.12.2010 si obligarea intimatelor la repararea pagubei cauzate, respectiv:
achitarea in totalitate a ajutoarelor ce li se cuvin contestatorilor
membrii de sindicat, de catre unitatile de unde acestia au trecut in
rezerva, in temeiul dispozitiilor art.20 alin.1
si 2 din Cap.II, anexa VII la Legea nr.284/2010, stabilite la salariul functiei
de baza din ultima luna de activitate, fara a fi supuse impozitului pe venit
(16%) si cotelor de contributii obligatorii potrivit Codului Fiscal (10,5% CASi
si 5,5 CASS), la care sa se adauge dobânzile legale şi indicele de inflaţie aferente
sumelor datorate la data pensionarii.
Promovarea actiunilor in instanta se
realizeaza dupa solicitarea ajutoarelor la ultimul loc de munca al
contestatorilor, in temeiul art.7 din Legea nr.554/2004 privind contenciosul
administrativ, modificata prin Legea nr.76/2012, coroborate cu
dispozitiile art.1 din Intaiul Protocol Aditional la Conventia Europeana pentru
Apararea Drepturilor Omului si Libertatilor Fundamentale ale Omului, in care
Romania este parte, intrucat consideram ca sus-numitii au fost vatamati in
drepturile lor de catre unitatile unde au activat din Ministerul Apararii Nationale
(sau) Ministerul Afacerilor Interne (sau) Serviciul Roman de Informatii (sau)
Serviciul de Informatii Externe (sau) Serviciul de Telecomunicatii Speciale
(sau) Serviciul de Protectie si Paza (sau) Administratia Nationala a
Penitenciarelor.
Actiunile au fost initiate de SCMD
incepand cu anul 2011, avand in vedere ca ajutoarele nu s-au mai acordat
incepand cu 01.07.2010.
In motivarea actiunilor a fost avut in
vedere ca acordarea ajutoarelor este strans legata de specificul activitatii
care presupune:
-
activitatea cadrelor militare din sistemul national de
aparare, ordine publica si securitate nationala care nu s-a limitat in timp la
durata programului normal de lucru si nu a existat posibilitatea compensarii
muncii prestate cu timp liber sau plati suplimentare;
-
exercitarea
prerogativelor constitutionale de aparare, ordine publica si securitate
nationala se caracterizeaza prin continuitate;
-
institutiile
publice au obligatia legala de a asigura realizarea drepturilor prin
dispozitiile in vigoare referitoare la specificul muncii prestate, importanta
sociala si restrictiile aferente;
-
expunerea
cadrelor militare la un grad ridicat de stres si risc;
-
interzicerea sau
restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati, conform Sectiunea III
art.28-31 din Legea nr.80/1995 privind statutul cadrelor militare.
Acest specific este coroborat si cu discriminarea
cadrelor militare pensionate dupa 01.07.2010 fata de cadrele militare
pensionate pana la 30.06.2010 si impune necesitatea corectarii unor
neconcordante la nivelul reglementarilor. Masura reparatorie trebuie sa
priveasca un just echilibru intre interesul general si imperativele protectiei
drepturilor fundamentale ale persoanelor, echilibru care nu este mentinut ori
de cate ori, prin diminuarea drepturilor patrimoniale, persoanele trebuie sa
suporte o sarcina excesiva si disproportionata.
S-au avut in vedere dispozitiile Deciziei
nr.16/08.06.2015 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie – Completul
pentru dezlegarea unor chestiuni de drept in dosarul nr.689/1/2015, prin care
s-a facut distinctia intre existenta dreptului de a primi ajutoare si
exercitiul acestui drept – suspendarea platii acestora in temeiul Legii
nr.118/2010 pentru intervalul 03.07.2010 -31.12.2010.
Au fost invocate dispozitiile art.1 si
art.60 din Protocolul nr.1 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului,
potrivit carora „nicio dispozitie din prezenta conventie nu va fi interpretata
ca limitand sau aducand atingere drepturilor omului si libertatilor
fundamentale care ar putea fi recunoscute conform legilor oricarei parti
contractante sau oricarei alte conventii la care aceasta parte contractanta
este parte”.
Pana in prezent, actiunile care au fost
depuse la Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a contencios administrativ si
fiscal au fost solutionate in mod diferit astfel:
- admiterea actiunilor asa cum au fost
formulate, cu obligarea la plata ajutoarelor ce li se cuvin contestatorilor
membri de sindicat de catre unitatile de unde acestia au trecut in rezerva, la care sa se adauge dobânzile legale şi indicele de
inflaţie aferente sumelor datorate la data pensionarii până la data plăţii
efective a acestora, la data pronuntarii sau la data incetarii cauzei de
suspendare legala - ex. dosare nr.22846/3/2013; nr.3731/3/2013; nr.3096/3/2014;
nr.12792/3/2014; nr.33676/3/2014; nr.35413/3/2015; nr. 35415/3/2015; nr.
34950/3/2015; nr.35837/3/2016; nr.818/3/2016;
- respingerea actiunilor asa cum au fost
formulate ca neintemeiate sau nefondate;
- respingerea actiunilor ca prematur
formulate, adica li se recunoaste dreptul de a primi ajutoare, dar instanta
apreciaza ca actiunea nu poate fi formulata in instanta decat dupa expirarea
actelor normative care amana plata acestora, in prezent art.11 alin.1 din
O.U.G. nr.90/2017 pentru anul 2018 ;
- admiterea exceptiei necompetentei
functionale a sectiei de contencios administrativ a TMB cu trimiterea dosarului
spre competenta solutionare la Tribunalul Bucuresti sectia a VIII-a conflicte
de munca si asigurari sociale sau admiterea exceptiei necompetentei teritoriale
a Tribunalului Bucuresti, cu trimiterea cauzei spre competenta solutionare la
tribunalele de pe raza teritoriala unde contestatorii isi au sediul.
Trebuie subliniat ca exista o practica
neunitara cu privire la solutionarea acestor dosare, existand urmatoarele
situatii:
-admiterea actiunii la fond si
mentinerea acesteia in calea de atac, ramasa definitiva, cu plata ajutoarelor.
La executarea hotararii, sunt situatii in care ajutoarele au fost efectiv
primite si situatii in care s-a formulat in instanta contestatie la executare
de catre ultimul loc de munca al contestatorilor, de unde trebuia efectuata
plata ajutoarelor;
-admiterea actiunii la fond si
respingerea acesteia in calea de atac, ca urmare a apelului/recursului formulat
de ultimul loc de munca al contestatorilor, de unde trebuia efectuata plata
ajutoarelor. In aceasta situatie, nu s-au mai acordat ajutoare;
-respingerea actiunii la fond si
admiterea acesteia in calea de atac, ca urmare a apelului/recursului formulat
de reclamanti. In aceasta situatie, hotararea ramasa definitiva a fost
favorabila, de acordare a ajutoarelor.
In prezent, dosarele aflate pe rolul instantelor
de judecata sunt amanate sau suspendate (in temeiul dispozitiilor art.520
alin.4 c.pr.civ.), pana la solutionarea urmatoarelor dosare aflate pe rolul
Inaltei Curti de Casatie si Justitie:
1.dosar nr.2632/1/2017 cu termen de
judecata la 19.02.2018 - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept;
2.dosar nr.2833/1/2017 cu termen de
judecata la 05.03.2018 - Completul pentru solutionarea recursurilor in
interesul legii.
Aratam ca in dosarul nr.2168/1/2017,
Inalta Curte de Casatie si Justitie -Completul pentru dezlegarea unor chestiuni
de drept, s-a pronuntat la 06.11.2017 cu privire la suspendarea acordarii
indemnizatiei de pensionare pentru magistrati prin acte normative temporare.
La data intocmirii acestui material,
plata ajutoarelor prevazute de Legea nr.284/2010, care a fost abrogata prin
Legea nr.153/2017, este suspendata in temeiul art.11 alin.1 din OUG nr.90/2017,
motiv pentru care orice solicitare necontencioasa de acordare a acestor
ajutoare nu are finalitate.
4. Dosare care au ca obiect
recunoasterea dreptului de a primi ajutoare si alte sporuri pentru cei trecuti
in rezerva dupa 01.07.2017 - L.153/2017
Avand in vedere urmatoarele:
- toate cadrele militare trecute in
rezerva dupa 01.07.2017 au un specific al activitatii identic cu cei trecuti in
rezerva inainte de 30.06.2017 – care beneficiaza de acordarea de ajutoare
in temeiul art.20 din Legea nr.284/2010 si cei pensionati inainte de 30.06.2010
– care au primit ajutoarele integral;
- dreptul de pensie al celor trecuti in
rezerva dupa 01.07.2017 s-a stabilit si calculat in conformitate cu prevederile
Legii 223/2015, iar pentru acordarea ajutoarelor este necesara indeplinirea
conditiei de a fi trecuti in rezerva cu drept de pensie;
- art. 13 din Anexa VI (familia
ocupationala de functii bugetare aparare, ordine publica si securitate
nationala) din Legea nr.153/2017 prevede la alin.1 ca „dispozitiile legale prin
care sunt stabilite sporuri, indemnizatii si alte drepturi de natura salariala
pentru personalul din alte domenii de activitate din sectorul bugetar se aplica
si personalului militar, politistilor, functionarilor publici cu statut special
din sistemul administratiei penitenciare si personalului civil care se afla in
situatii similare, indiferent de tipul unitatii unde isi desfasoara
activitatea, cu avizul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale”,
constatam existenta unei discriminari
privind neacordarea ajutoarelor pentru cei trecuti in rezerva dupa 01.07.2017, incalcand dreptul la egalitate in fata legii,
principiu de rang constitutional, prin excluderea de la aplicarea dispozitiilor
Legii nr.153/2017, respectiv a unor drepturi patrimoniale a unui numar mare de
cadre militare in rezerva, fara un motiv justificat.
Aplicarea neuniforma si discriminatorie
a acordarii ajutoarelor contravine prevederilor art.16 din Constitutia
Romaniei, revizuita, care la alin.1 legifereaza: „Cetatenii sunt egali in fata
legii si a autoritatilor publice , fara privilegii si fara discriminiari”, iar
la alin.2 precizeaza „Nimeni nu este mai presus de Lege”.
Faptul ca militarii in rezerva trebuie sa beneficieze
exact de aceleasi drepturi sporuri, indemnizatii
si alte drepturi de natura salariala, in aceleasi conditii ca si civilii este confirmat
“mutatis mutandis” prin Decizia Curtii Constitutionale nr.90/2005.
A nega dreptul pensionarilor militari la ajutoare si
a-l recunoaste numai personalului din alte domenii de
activitate din sectorul bugetar conduce la o incalcare flagranta a principiilor (unicitatii,
potrivit caruia statul organizeaza si garanteaza sistemul public, inclusiv cel
militar, bazat pe aceleasi norme de drept, si egalitatii, care asigura
tuturor participantilor la sistemul public, un tratament nediscriminatoriu in
ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege), fara a mai pune
in discutie egalitatea in drepturi garantata de art.16 din Constitutia Romaniei
revizuita, mentionata mai sus coroborat cu dispozitiile art.47 din Constitutie.
Conform prevederilor art.2 alin.1 din OUG
nr.137/2000, privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, cu modificarile si completarile ulterioare, se arata ca prin
discriminare se intelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta,
care are ca scop sau ca efect restrangerea ori inlaturarea recunosterii
folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate a drepturilor omului si
libertatilor fundamentale ori a drepturilor recunoscute de lege, in orice
domeniu al vietii publice.
La art.2 alin. 3 din OUG nr.137/2000, se arata ca sunt
discriminatorii prevederile, criteriile sau practicile aparent neutre care
dezavantajeaza anumite persoane fata de alte persoane.
Apreciem ca in situatia data – neacordarea ajutoarelor
in baza Legii nr.153/2017, sunt incidente criterii si practici aparent neutre,
nefiind justificate de un scop legitim , iar metodele de atingere a acestui
scop nefiind adecvate si necesare.
In concluzie, demersul juridic
pe care intelegem sa-l realizam este formularea de actiuni in instanta pentru
acordarea ajutoarelor prentru cei trecuti in rezerva dupa 01.07.2017, in
temeiul dispozitiilor art.7 din Legea
nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, modificata prin Legea
nr.76/2012, coroborate cu dispozitiile art.1 din Intaiul Protocol Aditional la
Conventia Europeana pentru Apararea Drepturilor Omului si Libertatilor
Fundamentale ale Omului, in care Romania este parte, cu introducerea in cauza a
Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii.