COMUNICATUL CONSILIULUI DE COORDONARE
A FILIALELOR SCMD DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI ȘI JUDEȚUL ILFOV PRIVIND INTÂLNIREA INFORMALĂ CU REPREZENTANȚII M.Ap.N
Preluare de pe blogul sectorului 6
1. In data de 22 martie 2012,
la solicitarea Consiliului de Coordonare a Filialelor SCMD din
Municipiul București și Județul Ilfov, la sediul MApN s-a desfașurat o
întâlnire de informare cu reprezentanți ai ministerului, activitate care
a vizat, în principal, procesul de recalculare/revizuire/regularizare a
pensiilor militare, dar și alte aspecte privind activitatea SCMD, cu
referire la accesul filialelor în spații de lucru aparținând MApN.
2. La activitate au participat:
- Din partea Consiliului de Coordonare:
Dl. Col.(r) Tudor Marian - președintele Consiliului de Coordonare
Dl. Gl.lt.(r) Băhnăreanu Neculai - vicepreședinte Filiala 1/Sector 2 București
Dl. Col.(r) Neagu Gheorghe - președinte Filiala 1/Jud. Ilfov
Dl. Col.(r) Ionașcu Victor - secretarul Consiliului de Coordonare
- Din partea MApN:
Dl. Ozunu Mihail-Vasile - Secretar de stat pentru relația cu Parlamentul, informare publică și creșterea calității vieții personalului
D-na Gl.mr. Lupu Maria - șef Direcție Financiar-Contabilă
Dl. Col.dr. Zanfir Constantin - Locțiitorul șefului Direcției pentru Relația cu Parlamentul și Asistență Juridică
Dl. Col Niculescu Viorel - locțiitorul șefului Casei de Pensii Sectoriale a MApN
3. Principalele aspecte reieșite în urma întâlnirii de informare.
Delegația
Consiliului de Coordonare a supus atenției reprezentanților
ministerului un set de probleme la care a solicitat răspunsuri
punctuale, după cum urmează:
a.
Ce măsuri va dispune MApN, respectiv Casa de Pensii Sectorială, când va
primi o sentinţă a instanţei, definitivă şi irevocabilă, în care se
hotărăşte:
admiterea acţiunii aşa cum a fost formulată de reclamantul pensionar militar;
anularea
deciziei de respingere a contestaţiei introdusă de pensionarul militar
emisă de Comisia de contestaţii pensii din cadrul MApN;
anularea deciziei de revizuire a pensiei emisă în baza OuG nr. 1/2011;
menţinerea în plată a deciziei de pensie în baza căreia pensionarul militar a ieşit la pensie;
obligarea
Casei de Pensii Sectorială a MApN la plata diferenţei dintre suma
plătită efectiv în baza deciziei de revizuire a pensiei şi drepturile de
pensie stabilite prin decizia cu care pensionarul militar a ieşit la
pensie.
b.
Având în vedere faptul că pensionarul militar este obligat prin lege să
conteste decizia de pensie în termen de 30 zile de la comunicare, la
Comisia de contestaţii pensii din MApN, astfel aceasta va rămâne
definitivă, de ce nu se aplică o măsură cu caracter asemănător şi în
cazul în care Comisia de contestaţii pensii a MApN nu răspunde la
contestaţie în termenul maxim legal de 45 zile de la primire şi nici la
toate solicitările formulate.
Solicităm
verificarea tuturor termenelor în care s-a răspuns până în prezent la
contestaţiile formulate de pensionarii militari şi să ne comunicaţi
persoanele care se fac vinovate de încălcarea legii şi măsurile ce vor
fi dispuse împotriva acestora.
Legea
nr. 233 din 23 aprilie 2002, pentru aprobarea O.G. nr.27 din 30
ianuarie 2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a
petiţiilor (publicată în M.O.nr.296/30 aprilie 2002) prevede la art.8 şi
art.9 următoarele:
Art.8
Autorităţile şi instituţiile publice sesizate au obligaţia să comunice
petiţionarului în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiţiei
răspunsul, indiferent dacă soluţia este favorabilă sau nefavorabilă.
Art.9 În
situaţia în care aspectele sesizate prin petiţie necesită o cercetare
amănunţită conducătorul autorităţii sau instituţiei publice poate
prelungi termenul prevăzut la art.8 cu cel mult 15 zile. Cine a aprobat
prelungirea ilegală a termenelor de răspuns şi pe ce motiv ? Poate doar
pentru a întârzia atacarea deciziilor în justiţie.
Răspunsurile
primite sunt standard, toate contestaţiile fiind respinse. În
conţinutul deciziilor emise de Comisiile de contestaţii pensii nu se
face referire la nici unul din argumentele personale ale petentului deşi
unii au contestat deciziile emise numai în baza calculului pe salariul
mediu brut, iar alţii pe baza veniturilor salariale identificate parţial
sau total. Comisia nu a citit şi cu atât mai mult nu a analizat cu
atenţie fiecare contestaţie în parte, atâta timp cât răspunsurile sunt
identice, schimbându-se doar numele şi CNP-ul.
În
Monitorul Oficial nr. 318 din 09 mai 2011 este publicat Ordinul nr.
1453/M.34/18.769/10.161 din 04.05.2011 pentru aprobarea Regulamentului
privind organizarea, funcţionarea şi structura Comisiei Centrale de
Contestaţii din cadrul Casei Naţionale de Pensii Publice precum şi
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea şi
structura Comisiilor de contestaţii din cadrul MApN, MAI şi SRI , act
emis de MAI. La art.3 se prevăd următoarele: ”Casa Naţională
de Pensii, MApN, MAI, şi SRI vor adopta măsurile privind constituirea,
în termen de 15 zile de la data publicării prezentului ordin a Comisie
Centrale de Contestaţii şi respectiv a Comisiilor de contestaţii
prevăzute la art. 149 alin. (1) din Legea 263/2010”.
Altfel spus Comisiile de contestaţii au devenit funcţionale începând cu
data de 24 mai 2011. Dar, în art. 150 alin. (2) din Legea nr.263/2010 se
prevăd următoarele: ”Organizarea, funcţionarea şi structura
..., respectiv a Comisiilor de contestaţii care funcţionează în cadrul
MApN, MAI şi SRI se stabilesc prin ordin al ..., în termen de 30 de zile
de la intrarea în vigoare a prezentei legi”. Astfel,
având în vedere că Legea 263/2011, a fost publicată în M.O. nr. 852 din
20 decembrie 2010, rezultă că aceste Comisii de contestaţie trebuiau să
funcţioneze, legal, începând cu 20 ianuarie 2011.
c.
În cursul anului 2011 pensionarii militari au trimis adrese, la
unităţile în care şi-au desfăşurat activitatea, pentru a li se elibera
adeverinţe cu veniturile brute lunare, în baza Legii nr. 16/1996 a
Arhivelor Naţionale care prevede că, ”Creatorii de documente
sau, după caz, persoanele juridice succesoare ale acestora sunt
obligaţi să elibereze, potrivit legii, la cererea persoanelor fizice şi a
persoanelor juridice, certificate, copii şi extrase de pe documentele
pe care le creează ...” şi a Legii nr. 223/2002 care precizează că, ”Certificatele
şi adeverinţele eliberate vor conţine, în mod obligatoriu, pe lângă
situaţiile sau datele a căror confirmare sau atestare se solicită, şi
menţionarea documentului din care rezultă acestea”.
Nu
s-a răspuns la nici o cerere conform legilor menţionate mai sus, motiv
pentru care pensionarii militari se află în imposibilitatea verificării
corectitudinii datelor din adeverinţele eliberate de unităţile MApN în
comparaţie cu statele de plată aflate în arhiva ministerului.
Modul
de întocmire a acestor adeverinţe dovedeşte încălcarea flagrantă a
prevederilor art. 5 din O.G. 33/2002 privind reglementarea eliberării
certificatelor şi adeverinţelor de către autoritaţile publice si locale,
cât şi ale art.125 din H.G. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de
aplicare a prevederilor Legii 263/2010, prin care se face referire la
răspunderea pe care o au angajatorii sau orice alţi deţinători de arhive
pe linia legalităţii, exactităţii şi corectitudinii datelor înscrise în
adeverinţele pe care le eliberează, în vederea stabilirii, recalculării
sau revizuirii drepturilor de pensie.
d. OuG nr. 1/2011, are doar trei anexe, astfel:
Anexa nr.1 - referitoare la cuantumul soldelor de grad şi soldelor de funcţie minime corespunzătoare gradelor militare deţinute;
Anexa nr. 2 - salariul mediu anual şi minim pe ţară;
Anexa nr. 3 - referitoare la metodologia de calcul.
Enumerarea
acestor anexe şi a conţinutului lor a fost făcută pentru a demonstra
faptul că, în conformitate cu art. 8 alin.1 din Metodologia de calcul
privind revizuirea pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din
sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, ”veniturile
brute/nete după caz, realizate lunar, utilizate la calculul punctajului
lunar, cuprind drepturile salariale şi cele asimilate acestora,
încasate de beneficiari conform legislaţiei în vigoare la data acordării
lor”. Aceste drepturi sunt enumerate de la punctele a) la g). OuG nr.1/2011 face referire numai la pct. a), respectiv: ”…
retribuţia tarifară lunară/solda lunară/salariul de bază de încadrare
lunar, inclusiv indexări, compensaţii, indemnizaţii de
conducere/comandă, salarii, solde de merit şi alte drepturi similare
prevăzute de legislaţia in vigoare la acea data”, în timp ce la veniturile prevăzute la punctele b) -g) nu se face nici o menţiune.
Ar
fi fost corect şi imperios necesar ca şi pentru aceste drepturi
asimilate să existe precizări privind modul de stabilire şi
reconstituire conform legii, în situaţia în care acestea nu se pot
identifica, din moment ce aceste drepturi asimilate salarilor sunt
prevăzute în metodologia de calcul.
e.
Procentul de creştere sau diminuare a pensiei revizuite suferă
modificări şi în ceea ce privește respectarea anexei nr. 1 la OuG
nr.1/2011 privind modalitatea de utilizare a datelor din anexa nr.1, în
sensul că solda corespunzătoare unui grad militar cuprinde mai mulţi
coeficienţi de încadrare a funcţiei (exemplu: lt.col. de la 3.10 la
3.50), iar la calculul efectiv al pensiei revizuite a fost folosit numai
coeficientul minim (respectiv 3.10), dezavantajând cadrele militare
care au fost încadrate pe funcţii cu coeficienţi mai mari de 3.10 (până
la coefientul maxim de 3.50). În plus, statutul cadrelor militare
permitea încadrarea pe o funcţie prevăzută cu un grad superior celui pe
care îl avea la momentul numirii în funcţie. Anexa nr.1 din OuG
nr.1/2011 prevede numai cuantumul soldelor de grad şi soldelor de
funcţie minime corespunzătoare gradelor militare deţinute.
f.
Cum se va efectua regularizarea pensiilor care au scăzut în mod
dramatic în urma acţiunii de revizuire când art. 17 din Carta
Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene menţionează că ”orice
persoană are dreptul de a deţine în proprietate, de a folosi, de a
dispune şi de a lăsa moştenire bunurile pe care le-a dobândit în mod
legal (CEDO recunoscând dreptul la pensie ca reprezentând un bun,
arătând că prestaţiile sociale intră sub incidenţa art. 1 din Protocolul
nr. 1, independent de natura contributivă sau necontributivă a
acestora). Nimeni nu poate fi lipsit de bunurile sale decât pentru o
cauză de utilitate publică, în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege
şi în schimbul unei despăgubiri juste acordate în timp util pentru
pierderea pe care a suferit-o”.
g.
Ce măsuri prevede conducerea MapN împotriva celor care în intervenții
TV sau radio, au manifestat lipsă de decență privind aprecierile făcute
asupra acțiunilor pensionarilor militari ?
h. Care sunt preocupările MApN pentru “repunerea”
în drepturi legale a tuturor pensionarilor militari privind utilizarea
spațiior și utilităților prevăzute de lege și nu numai de către
conducerea ANCMRR, conducere care a încălcat statutul de asociație de
utilitate publică și a cerut tuturor membrilor să se subordoneze politic
UNPR ?
Totodată
au fost înaintate documentare privind procesul de recalculare/revizuire
a pensiilor militare, documentare ce au fost afișate în cursul anilor
2011 și 2012 pe site-ul SCMD.
4. Reprezentanții MApN au făcut următoarele precizări:
1. De natură politică:
tot
ce s-a întâmplat până în prezent s-a datorat "voinței" clasei politice
aflate la putere, dar la care nu poate fi asociată și conducerea MApN;
ameliorarea
situației actuale depinde 100% tot de voința clasei politice, fiind
absolut necesară și participarea opoziției, inclusiv în comisii și în
plenul Camerei Deputaților. In acest sens există un proiect de
modificare a OuG nr.1/2011, care a fost avizat favorabil de Senat,
acesta găsindu-se, în prezent, în discuții, la comisiile din Camera
Deputaților;
meritul, privind creșterea cuantumului majorității pensiilor, revine, în exclusivitate, domnului ministru Oprea;
la
afirmația delegației noastre că, practic, de acum înainte oricând se
pot declanșa alte inițiative legislative care să vizeze cuantumul
pensiilor foștilor militari, cei prezenți nu au avut comentarii.
2. De natură tehnică:
Legea
nr.119/2010 nu se mai aplică, motiv pentru care Casa de Pensii
Sectorială a MApN nu pune în aplicare hotărârile definitive și
irevocabile obținute în instanță pe deciziile de recalculare;
revizuirea nu a vizat decizia de recalculare (la intrebarea "de ce nu au fost anulate deciziile de recalculare odată cu anularea HG 735" - nu am primit nici un raspuns);
la
problema ridicată de către delegația noastră că plata pensiilor,
începând cu luna februarie 2011, nu a avut bază legală, nu a fost
comentată de către reprezentanții MApN;
procesele declanșate de membri SCMD (pasul 1a și 1b) nu mai au obiect și vor fi pierdute la marea majoritate a instanțelor;
ar trebui să ne concentrăm pe atacarea în instanță a deciziilor de revizuire;
conținutul Anexei nr.1/OuG nr.1/2011 este în favoarea pensionarilor (au fost situații când veniturile calculate după Anexa nr.1 să fie mai mari decât cele după statul de plată);
cifra
de aprox. 6000 de pensionari cu pensii scăzute se va diminua în
cotinuare pe baza noilor decizii emise, fie ca urmare a continuării
aplicării Legii nr.70/2007, a valorificării timpului lucrat după ieșirea
la pensie, aducerea de noi adeverințe cu veniturile obținute în armată
etc.;
reținerea,
după regularizare, va începe în luna mai a.c. Nu au putut da detalii
privind cuantumul ce urmează a fi restituit lunar și în ce perioadă de
timp;
privitor
la respectarea termenului de 45 de zile de către comisia de
contestații, s-a recunoscut ca fiind o problemă pe care trebuie să o
corecteze;
în
ceea ce privește folosirea de către filialele SCMD a unor spații
aparținând MApN, ni s-a transmis că, potrivit legii, acestea pot fi
folosite numai de asociații sau alte structuri similare (cum este cazul
ANCMRR), care au prevăzut în statut ca fiind structuri de utilitate
publică, SCMD-ul neavând prevăzut acest lucru.
Precizăm
că acțiunea s-a înscris în programul Consiliului de Coordonare și a
solicitărilor de dialog reieșite în urma Conferintei Comune - Craiova
2012.
Totodată,
prin prezentarea comunicatului dorim să înlăturăm toate speculațiile
privind jocuri de culise sau urmărirea atingerii unor scopuri
individuale, speculații nedemne de unii dintre colegii noștri.
Dorim
să dialogăm cu toți cei care prin programe de acțiune și chiar prin
acțiune directă, lupta pentru menținerea drepturilor câștigate într-o
viață plină de constrângeri și sacrificii.
Membri
Consiliului de Coordonare a Filialelor din Municipiul București și
Județul Ilfov au fost și rămân consecvenți îndeplinirii cu strictețe a
prevederilor Statutului SCMD, ale ROF și ale hotărârilor Consiliului
Național al Reprezentantilor - Alba Iulia - octombrie 2011.